Een dag bij de kleuters
Een kleuter komt op school en ziet al wat klasgenootjes spelen op het blote voetenpad op het schoolplein. Ze hebben het gehad over het zintuig voelen en zo kunnen de kinderen het ook echt ervaren. Hij gaat naar binnen en hangt zijn jas op, geeft de leerkracht een hand en maakt even een kort praatje over de vogel die hij zo net buiten heeft gezien. Wat een wonder: die vleugels! Hij loopt naar zijn tafeltje en verzorgt zijn plantje die hij daarna op de vensterbank zet. Het is een Lepelplant die hij zelf heeft opgekweekt in de GrowWizzkid in de hal. Hij vond de veervormige nerven zo mooi en de leerkracht is blij met de extra zuurstof in de klas. Bovendien daalt van veel planten de bloeddruk en word je er rustig en gelukkig van. Het is voor veel kleuters nog wel moeilijk om zich echt verantwoordelijk te voelen voor de plant. De kleuter loopt door de klas en pakt de stempeldoos. Hij was bezig woorden te stempelen naar aanleiding van de les over de vlinder: ei, pop… Langzaam stroomt de klas vol met kinderen en dan klinkt het belletje. De dag begint. De kinderen kijken naar de leerkracht en die vraagt aan Sjoerd: “Weet jij welke dag het vandaag is?” Sjoerd wist al de hele week dat hij vandaag aan de beurt was, dus hij knikt: “Ja! Vandaag is het donderdag 19 september.” De klas kijkt naar de Tijdlijn van het jaar. Ze bespreken wie er die week nog jarig is en hoeveel nachtjes dat duurt. Ook de dag wordt doorgenomen. Daarna gaan de kleuters weer aan het werk in de hoeken en aan hun tafel, kinderen kunnen staan, zitten op een stoel en op de grond. Een groepje gaat met de leerkracht op het kleed zitten om nog eens het Engelse prentenboek te lezen. Aan de wand kun je de wandfries zien met daarop het Verhalend Ontwerp van Semmie schildpad. Semmie heeft een hekel aan de herfst die gaat komen en zoekt nog een plek op aarde waar het altijd warm is. De kleuters helpen hem actief mee en pakken zijn koffer in met spullen die kunnen blijven drijven. Ook helpen ze hem zich in het Engels voor te stellen aan zijn nieuwe vriendjes. Een paar kleuters heeft de Bee-bot geprogrammeerd om Semmy de weg te wijzen. Twee kleuters zijn bijzondere vissen aan het schilderen geïnspireerd op Picasso. En vandaag gaan ze ook nog ergens de dans oefenen die Semmy kan doen als hij zijn nieuwe vriendjes ziet, op de muziek van Vivaldi. Dansen is de passie van deze leerkracht en daarom heeft ze ook de andere kleuterklassen deze dans geleerd.
De leerkracht zet haar stoel in de kring en dat is het teken dat de kleuters ook hun stoel op de voorbedrukte lijn mogen zetten. Het is tijd voor Leesplezier! Bij elke les zijn er verschillende prentenboeken waar de leerkracht uit kan kiezen en deze keer is het een boek van Eric Carle geworden. Sommige kinderen maken daarna een tekening en dat is meteen aanleiding voor het bijschrijfgesprek. De leerkracht gaat naast het tekenende kind zitten en schrijft op een doorzichtige sheet wat de kleuter heeft getekend. En de kleuter tekent nog wat meer details waardoor de tekening nóg duidelijker wordt. Een mooi begin van de doorlopende lijn Stellen naar de midden- en bovenbouw!
Die middag komen de ouders op school want er is een afsluitende tentoonstelling met alle Themawerkstukken en -mappen van de kinderen die ze in de afgelopen periode hebben gemaakt. Iedereen heeft vanuit een eigen verwonderende vraag iets uitgewerkt, van Stopmotionfilmpjes tot een groot voertuig waar écht twee kinderen in passen en waar ze mee over land, door water en lucht naar het warme eiland van Semmy kunnen komen om hem op te zoeken.
En zo gaat het jaar door en door… Elke dag is een nieuw avontuur voor zowel de leerkracht als de kinderen. Dat is werken met de nieuwe onderbouwlijn van DaVinci!
Wil je meer weten? Klik hier voor meer informatie of vraag een presentatie aan voor het hele team via info@davinciacademie.nl