Leerkracht in het zonnetje: Roelien Tissingh
Juni 2018 Thema’s komen tot leven!
School: De dissel
Werken met DaVinci: sinds 6 jaar
Parel: “Het zijn vooral de kinderen die mij bevlogen maken. Als ik zie hoe de kinderen genieten van verhalen en vervolgens verwonderd raken door hetgeen ze horen, zien, voelen, beleven en van daaruit zelf op ontdekkingstocht gaan en al doende leren, dan groeit mijn enthousiasme nog meer. ”
Hoe lang werk je al met DaVinci?
Ik denk dat ik nu zo’n 6 jaar met de methode DaVinci werk.
Tijdens een NOT heb ik kennisgemaakt met de methode en was ik, net als een collega, gelijk enthousiast. Liesbet is daarna bij ons op school gekomen om de methode uit te leggen en nader te introduceren en al snel waren we “om”.
Wat maakt jou zó bevlogen?
Ik ben van mening dat WO valt of staat met de leerkracht voor de groep. De methode DaVinci geeft je handreikingen en ideeën om in de klas de verschillende thema’s vorm te geven. Je kunt het zelf zo groot en mooi maken als je zelf wilt.
Het zijn vooral de kinderen die mij bevlogen maken. Als ik zie hoe de kinderen genieten van verhalen en vervolgens verwonderd raken door hetgeen ze horen, zien, voelen, beleven en van daaruit zelf op ontdekkingstocht gaan en al doende leren, dan groeit mijn enthousiasme nog meer. Mijn lessen worden met de jaren uitgebreider, zelf leer ik ook steeds meer bij.
De thema’s (ik heb voornamelijk ervaring in de groepen 6 en 7) spreken me zelf erg aan.
Ik vul de bestaande thema’s aan met eigen ervaringen, foto’s, filmpjes etc. Op deze manier kom ik tot een rijk aanbod van informatie.
Verder verzamel ik op mijn DaVinci-borden bij Pinterest allerlei interessante websites voor de leerlingen, die ze mogen gebruiken als ze zelfstandig met het thema aan de slag gaan. Waar mogelijk probeer ik ook de reken-, taal- en spellinglessen aan te sluiten bij de thema’s. Maar dit staat nog in de kinderschoenen.
Elk jaar nog heb ik ouders bereid gevonden om één of meerdere lessen uit de methode te geven. Zij geven aan welk thema hen aanspreekt en welke les ze daaruit wel willen voorbereiden. Zowel ouders als leerlingen vinden dit erg leuk. De betrokkenheid lijkt dan extra groot. En waar mogelijk nodig ik ook gastsprekers uit. Zo heeft een imker uit de omgeving vol enthousiasme verteld over de bij! Dat is toch fantastisch.
Leerlingen zijn echt teleurgesteld als een les, om wat voor reden dan ook, niet door kan gaan. Voor veel kinderen zijn de DaVinci-lessen de leukste lessen in de week.
Als de kinderen genieten, geniet ik ook!
Wat was je mooiste DaVinci moment in de klas?
Het afronden van het thema Vikingen dit jaar met de Themawerken was voor mij wel een prachtig moment!
Na het thema over de Maori, heb ik de leerlingen gevraagd zichzelf een beoordeling te geven; m.a.w. reflecteren, evalueren en beoordelen. Dit vonden ze erg lastig en ze waren eigenlijk best wel streng voor zichzelf. Maar dit resulteerde wel in veel nuttige tips voor het volgende thema over de Vikingen. Om hen te helpen heb ik de aanloop naar het maken van zo’n Themawerk ook iets uitgebreider aangepakt dan de vorige keer. Ook de kaart met verwonderingsvragen, welke ik tijdens de inspiratiedag in Amsterdam had gekregen, heb ik hierbij ingezet.
Deze aanpak resulteerde in werkelijk schitterende eindwerkstukken waar leerlingen vol overgave aan gewerkt hebben, zowel op school als thuis. En nog voor we goed en wel met het volgende thema waren begonnen, waren er al ideeën geboren voor het volgende werkstuk.
Wat vind je mooi aan DaVinci?
De thema’s vind ik erg boeiend. Het zijn onderwerpen die ook de leerlingen erg aanspreken. De variatie in lessen is fijn voor mij als leerkracht maar ook voor de leerlingen. De methode DaVinci geeft mij de vrijheid om elke les zo in te richten zoals ik dat wil, zodat het optimaal bij mijn klas past. De informatie in de handleiding zijn handvatten van waaruit je zelf verder kunt gaan. Je kunt het zelf zo uitgebreid maken als je zelf wilt!
Met de verschillende keuzeactiviteiten per les is er een rijk aanbod voor alle “intelligenties” in de groep, waardoor eenieder met zijn talent en interesses aan de slag kan binnen het thema. Daarnaast sluiten de activiteiten goed aan bij de 21st Century Skills. Ook de topografie van TopoTop sluit naadloos aan bij de thema’s en daardoor heb ik het idee dat topografie veel meer gaat leven! Plaatsen krijgen veel meer betekenis doordat een link wordt gelegd met het thema waaraan gewerkt wordt.
Het is echt zoals DaVinci zegt: alles heeft met alles te maken.