Het totale lesmateriaal van de methode DaVinci bestaat uit 30 thema’s voor groep 1 tot en met 8. Binnen iedere thema wordt altijd begonnen met het grote geheel waarna we inzoomen op onderdelen. We werken ook andersom, van onderdeel terug naar het geheel. Het opwekken van verwondering staat hierbij altijd voorop.
thema’s voor groep 1 en 2 (onderbouw)
- Zomer, Herfst, Winter, Lente deel 1
- Zomer, Herfst, Winter, Lente deel 2
Uniek voor de onderbouw is dat we hierin álle kerndoelen van het hele basisschoolcurriculum halen met daarbij Engels en de 21ste eeuwse vaardigheden waaronder Computational Thinking en programmeren. Lees er hier meer over.
thema’s voor groep 3,4,5 (middenbouw)
- Wie ben ik, Samen op de wereld, De wereld in de toekomst, Over polen en planeten
- Lang geleden, Schatten van de aarde, Weer en Water, Van ridders tot ruimtevaart
- Het begin, Het leven in en rond het water, Het leven op het land en De eerste mens
thema’s voor groep 6,7,8 (bovenbouw)
- Egyptenaren, Grieken & Romeinen, Middeleeuwen
- Indianen, Vikingen, Ottomanen, Nieuwe Tijd
- Maori’s, Aziaten, Nieuwste Tijd
Kinderen leren zo vanuit het grote geheel hun eigen unieke plaats in het universum kennen. Ze worden gestimuleerd authentieke, verantwoordelijke wereldburgers te worden die vanuit hun eigen individuele plek een goed ontwikkeld zicht op het grote geheel hebben. Zo draagt wereldverkenning bij aan de wereldvrede.
De aanpak binnen een thema
We werken zowel Top-down als Bottom-up en laten altijd zowel het grote geheel zien als de details. Verwondering is het uitgangspunt.
Onder- en middenbouw
Bij de kleuters zetten we het raam open en halen we de wereld naar binnen. We houden de thema’s en onderwerpen heel dicht bij de kinderen. We behandelen veel kringlopen, zoals van eitje tot vis en van zaadje tot bloem. Aan het einde van de onderbouw vragen de kinderen zich af: waar kwam het allereerste zaadje dan vandaan? Vandaar dat we in de middenbouw elke keer opnieuw beginnen bij de oerknal en de scheppingsverhalen.
Onderzoekend leren
Ook onderzoeken we hoe de aarde en de werelddelen zijn ontstaan. Via het ontstaan van het eerste leven komen we terecht bij de eerste mensen. We gaan uit van de directe leefwereld van de kinderen en vergelijken steeds twee lijnen: plaats en tijd. Hoe is het hier en hoe is het daar? Bijvoorbeeld: als we híer naar een boom kijken, zijn er daar ook bomen (in de woestijn, op de Noordpool, op Pluto, of…?!). Daarnaast vergelijken we ook telkens vroeger, nu en later. Dus: deze boom is er nu, was die er vroeger ook? Zijn er later ook nog bomen? Hoe zien die er dan uit?
Vaardigheden leren
In de middenbouw zijn de kinderen ook actief met alle voorbereidende vaardigheden, kennis en competenties voor de bovenbouw zoals tijdsbesef, je werk overzien en plannen met het Helikoptermodel, het leren maken van een mindmap en het voorbereiden op een toets.
Bovenbouw: in contact met andere volken
In de bovenbouw ligt de focus op de menselijke beschaving. We beginnen bij de Egyptenaren en eindigen in het heden. De volkeren zijn zo gekozen dat alle werelddelen en tijdsperiodes aan bod komen en daarmee alle topografie, klimaten, dieren, planten, religies en filosofieën op aarde. Kinderen leren om met de ogen van al die andere culturen te kijken. Zo ervaren ze het wereldburgerschap.
Klik hier voor het overzicht van alle thema’s.
Er wordt altijd een koppeling naar Nederland gemaakt. Ook hier vergelijken we steeds: Hier & Daar > Toen, Nu & Later