Computational Thinking (CT) is geïntegreerd in DaVinci’s thema’s van wereldverkenning vanaf de onderbouw
Computational Thinking is kritisch denken én de kracht van computers combineren.
Een idee bedenken en dat dan met de computer kunnen maken… hoe gaaf is dat! Bij Computational Thinking ontwerpen we games, pratende posters, interactieve topo-quizjes en pratende prentenboeken voor de klas, programmeren we robots en ga zo maar door. En daar beginnen al heel eenvoudig mee met de kleuters.
Natuurlijk is computational thinking volledig geïntegreerd in DaVinci’s thema’s van wereldverkenning want hoe kun je de wereld van nu verkennen zonder computergericht en analytisch te denken?
DaVinci heeft per thema in een doorlopende leerlijn van groep 1 t/m 8 lessen en opdrachten ontwikkeld die samen voldoen aan zowel de leerlijn van SLO als de Engelse CT-lijn die daar al jaren een verplicht onderdeel van het curriculum is. Deze kennis en vaardigheden kunnen de kinderen vervolgens toepassen in hun eigen Themawerk op basis van hun eigen verwonderingsvraag.
Geen extra tijd nodig in het lesrooster
Omdat het een onderdeel van wereldverkenning is, hoeft het niet extra ingeroosterd te worden. En dat is uniek! Er zijn verschillende lessen met tutorials voor de kinderen om basisvaardig te worden zodat ze daarmee hun eigen ideeën vorm kunnen geven. Ook is er een kist met basismaterialen zodat elke school kan starten.
De inspirerende training Computational Thinking ‘Creëren-Programmeren’ voor leerkrachten is onlosmakelijk verbonden aan het lesmateriaal.
De CT-lijn bestaat uit:
• Lessen voor groep 1 t/m 8 geïntegreerd in de thema’s van DaVinci
• Online tutorials voor kinderen
• De VR-app waarin we met onderwijsontwikkelaars, studenten, leerkrachten en kinderen samen verkennen wat we in VR kunnen leren
• De CT-kist voor groep 1 t/m 8 met daarin basismaterialen om fysiek mee aan het werk te gaan: van Makey Makey tot Artec robot
De lessen zijn geïntegreerd in de thema’s en bieden basiskennis en -vaardigheden aan, die kinderen vervolgens in hun Themawerk kunnen toepassen. Het ene kind zal er dus veel meer mee doen dan het andere, want ook hierin gaan we uit van de talenten en de interesses van kinderen.
Waarom is de CT-lijn zo’n succes?
Door Computational Thinking te integreren in Wereldverkenning in een doorlopende lijn van groep 1 t/m 8, kost het geen extra tijd in het rooster, terwijl je de kinderen wel voorbereidt op de 21e eeuwse vaardigheden. De leerkracht kan d.m.v. de tutorials en meegeleverde handleidingen de kinderen begeleiden zonder dat hij of zij zelf de volledige kennis van een programmeerprogramma hoeft te hebben. Kinderen worden basisvaardig en kunnen daarna zelf creatieve werkstukken maken op basis van CT.
De pluspunten van de CT-lijn op een rij:
- Het is 4 in 1: Online leermiddel – Fysiek lesmateriaal in de CT-kist- Training– VR app
- Het kost geen extra tijd in het rooster
- Leerkrachten willen wel graag aan CT werken, maar voelen zich hiermee ook bekwaam. Iedere leerkracht kan dit.
- Het is inspirerend en uitdagend voor kinderen.
Elke school en elke leerkracht kan hier binnen wereldverkenning van DaVinci direct mee aan het werk na de training Creëren – Programmeren van 3 dagdelen. De CT-kist biedt inspirerend basismateriaal voor groep 1 t/m 8 om direct te gebruiken in de lessen en de online tutorials op ons Youtube kanaal in de afspeellijst CT zijn voor kinderen zo af te spelen.
Wat kost de CT-lijn?
De CT-lijn is gratis verkrijgbaar als je onze lijn Wereldverkenning hebt én de training de training Creëren – Programmeren hebt gevolgd, of dat nu als individuele leerkracht of als team is. Dat is omdat wij CT als een basaal onderdeel van wereldverkenning in de 21e eeuw zien. Je kunt de wereld van nu niet meer verkennen zonder CT en bovendien is het zo ontzettend inspirerend om op deze manier jouw ideeën voor een Themawerk vorm te geven!