De DaVinci Academie ontwikkelt lesmethoden en leermiddelen vanuit een eigen pedagogiek en didactiek, waarbij de onderwijsvisie van Maria Montessori, maar ook moderne pedagogen als Gert Biesta en Ludo Heylen als inspiratiebron is gebruikt en gekoppeld wordt aan de modernste (internationale) inzichten zoals de 21e eeuwse vaardigheden. DaVinci werkt vanuit de verschillende talenten en interesses van kinderen en biedt passend onderwijs waarbij rekening wordt gehouden met verschillende leerstijlen. De aanpak in de lessen varieert van individuele en coöperatieve werkvormen tot klassikaal. Behalve afwisselend, zorgt deze gevarieerde aanpak ervoor dat het samenwerken daadwerkelijk een meerwaarde heeft.
Uitdagend onderwijs
De DaVinci Academie biedt scholen een vernieuwende aanpak en middelen om kinderen te prikkelen en te verwonderen door ze op diverse wijzen uit te dagen. Zo kan de ene les beginnen met een verhaal en een andere met een scheikundig experiment. In de doorlopende leerlijn vanuit de 30 thema’s borgen we de kern- en tussendoelen. Kijk hier hoe het op de 14e Montessorischool in Amsterdam vormgegeven wordt.
Kinderen leren met al hun zintuigen
We maken zowel gebruik van het digitale schoolbord als van verschillende materialen. Kinderen blijven zo de binding met de werkelijkheid ervaren en leren met al hun zintuigen. Tijdens de lessen wordt onder andere ook gewerkt met online opdrachten en mindmaps. Daarnaast kent DaVinci een variëteit aan twee- en driedimensionale verwerkingen, werk- en opdrachtbladen, digitaal en analoog. In onze werkblokken zitten zelfsturende opdrachten vergelijkbaar met de werkjes op een aandachtstafel. Ieder kind maakt een portfolio waarin het zijn competenties en resultaten over een langere periode kan bijhouden en laten zien. De inspectie voor het basisonderwijs stelt als richtlijn dat er vier uur per week aan de zaakvakken moet worden gewerkt. In een schema ziet dat er als volgt uit:
Tijdens het uur met de leerkrachtgebonden les behandelen we alle kern- en tussendoelen. Dit zorgt voor een stevige kennisbasis en dat vinden we heel belangrijk bij DaVinci. Ook de 21e eeuwse vaardigheden komen in deze les aan bod, net als werkstukken maken, presenteren en mediawijsheid. De overige drie uur worden gebruikt om zelfstandig te werken, te werken aan het portfolio en het themawerkstuk. Eén uur is vrij invulbaar, om bijvoorbeeld eens een masterclass van een expert te krijgen. Of een buitenles te houden of bijvoorbeeld kinderen aan elkaar te laten vertellen waar ze mee bezig zijn. Lees hier meer over de verwerkingen.
Een Themawerk per thema
Per thema maakt elk kind tenminste één Themawerk op basis van een eigen verwonderingsvraag. Hierin worden de 21st century skills extra geoefend en dan vooral het Hogere orde denken.Het Themawerk is niet alleen het sluitstuk van een leerproces, het is vooral ook iets waar de kinderen trots op zijn. Hierdoor groeit hun zelfvertrouwen. Kinderen beoordelen en evalueren hun eigen werk en geven zichzelf tips voor de toekomst. De meeste leerkrachten kiezen ervoor aan het eind van een thema een tentoonstelling te houden voor ouders en andere belangstellenden. Het Themawerk en het portfolio kunnen dan worden gepresenteerd.
Geen aparte schoolvakken
De DaVinci Academie biedt onderwijs in dertig thema’s aan. De kerndoelen van Oriëntatie op jezelf en de wereld worden in een samenhangend geheel aangeboden. Het gaat hierbij ook om: de vensters uit de Canon van de Nederlandse geschiedenis, wereldburgerschap en burgerschapsvorming, wetenschap & technologie en de 21e-eeuwse vaardigheden met daarin Computational Thinking. Met de lesmethoden van DaVinci geven leerkrachten geen aparte vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, maatschappijleer, wetenschap & techniek, natuur- en scheikunde, filosofie of levensbeschouwing, maar bieden dit aan met één centrale les per week.
Kinderen leren zelfstandig werken
De kinderen op twee manieren verwerken op verschillende manieren: naar interesse (horizontaal) of op basis van niveau (verticaal). Dit is één van de redenen waarom we niet werken met standaard werkboekjes. Ieder kind kan na de groepsgebonden les zelf bekijken waardoor het geïnspireerd is en waarover het zich verwondert. Daar gaat het kind verder op in en zo ervaart hij eigenaarschap over zijn werk. Een leerkracht kan er ook voor kiezen om bepaalde verwerkingen uit het Werkblok of de kopieerbladen verplicht te stellen. Samen vormt dit een groot onderdeel van het portfolio.
Metacognitieve vaardigheden
Kinderen leren werken met het Helikoptermodel: ze leren hoe ze overzicht krijgen en houden door hun werk te structureren en hun eigen proces te volgen en bij te sturen. Door als het ware in een helikopter over een thema heen te vliegen wordt voor elk kind duidelijk waar het staat: wat valt er te leren, wat hebben ze al geleerd en wat willen ze nog leren? In het Helikoptermodel leren kinderen werken met mindmaps, ofwel een ‘denkraam’ in DaVinci-termen. Het werken met mindmaps is onderdeel van het nieuwe leren waarbij het ontwikkelen van metacognitieve vaardigheden belangrijk is en de linker- en rechterhersenhelft goed samen gaan werken. Zo leren we kinderen om in onze digitale en creatieve informatiemaatschappij hoofd- van bijzaken te kunnen scheiden.
Het kind is heel
Als mens is er een eenheid in je lichaam, je ziel, je geest en je emoties en zo benaderen we kinderen ook. We houden het heel. Door deze vier elementen te betrekken bij het leren, kan het diep resoneren in je wezen en ben je optimaal betrokken bij je leerproces en is het geleerde een onderdeel van je persoonsontwikkeling. Het uiteindelijke doel van wereldverkenning is onszelf te leren kennen en de anderen en het universum om ons heen om te weten wat onze individuele, unieke plaats daarin is en hoe we dat vanuit onze talenten en interesses vorm kunnen geven.