Het totale lesmateriaal van de methode DaVinci bestaat uit 30 thema’s voor groep 1 tot en met 8. Binnen iedere thema wordt altijd begonnen met het grote geheel waarna we inzoomen op onderdelen. We werken ook andersom, van onderdeel terug naar het geheel.
thema’s voor groep 1 en 2 (onderbouw)
- Zomer, Herfst, Winter, Lente deel 1
- Zomer, Herfst, Winter, Lente deel 2
Uniek voor de onderbouw is dat we hierin álle kerndoelen van het hele basisschoolcurriculum halen met daarbij Engels en de 21ste eeuwse vaardigheden waaronder Computational Thinking en programmeren. Lees er hier meer over.
thema’s voor groep 3,4,5 (middenbouw)
- Wie ben ik, Samen op de wereld, De wereld in de toekomst, Over polen en planeten
- Lang geleden, Schatten van de aarde, Weer en Water, Van ridders tot ruimtevaart
- Het begin, Het leven in en rond het water, Het leven op het land en De eerste mens
thema’s voor groep 6,7,8 (bovenbouw)
- Egyptenaren, Grieken & Romeinen, Middeleeuwen
- Indianen, Vikingen, Ottomanen, Nieuwe Tijd
- Maori’s, Aziaten, Nieuwste Tijd
Kinderen leren zo vanuit het grote geheel hun eigen unieke plaats in het universum kennen. Ze worden gestimuleerd authentieke, verantwoordelijke wereldburgers te worden die vanuit hun eigen individuele plek een goed ontwikkeld zicht op het grote geheel hebben. Zo draagt wereldverkenning bij aan de wereldvrede.
De aanpak binnen een thema
Binnen iedere thema werken we zowel Top-down als bottom-up, we laten het grote geheel zien en zoomen in en uit vanuit details. We werken altijd vanuit verwondering.
Onder- en middenbouw
Bij de kleuters zetten we het raam open en halen we de wereld naar binnen. We houden de thema’s en onderwerpen heel dicht bij de kinderen en behandelen veel kringlopen, zoals van eitje tot vis en van zaadje tot bloem. Aan het einde van de onderbouw vragen de kinderen zich af: waar kwam het allereerste zaadje dan vandaan? Vandaar dat we in de middenbouw elke keer opnieuw beginnen bij de oerknal en de scheppingsverhalen.
Onderzoekend leren
Ook onderzoeken we hoe de aarde en de werelddelen zijn ontstaan. Via het ontstaan van het eerste leven komen we terecht bij de eerste mensen. We gaan uit van de directe leefwereld van de kinderen en vergelijken steeds twee lijnen: plaats en tijd. Hoe is het hier en hoe is het daar? Bijvoorbeeld: Als we híer naar een boom kijken, zijn er dáár ook bomen? (in de woestijn, op de Noordpool, op Pluto, of…?!).Daarnaast vergelijken we ook telkens vroeger, nu en later. Dus: deze boom is er nu, was die er vroeger ook? Zijn er later ook nog bomen? Hoe zien die er dan uit?
Vaardigheden leren
In de middenbouw zijn de kinderen ook actief met alle voorbereidende vaardigheden, kennis en competenties voor de bovenbouw. Denk aan tijdsbesef, je werk overzien en plannen met het Helikoptermodel, het leren maken van een mindmap en het voorbereiden op een toets.
Bovenbouw: in contact met andere volken
In de bovenbouw ligt de focus op de menselijke beschaving. We beginnen bij de Egyptenaren en eindigen in het heden. De volkeren zijn zo gekozen dat alle werelddelen en tijdsperiodes aan bod komen en daarmee alle topografie, klimaten, dieren, planten, religies en filosofieën op aarde. Kinderen leren om met de ogen van al die andere culturen te kijken. Zo ervaren ze het wereldburgerschap. Er wordt altijd een koppeling naar Nederland gemaakt.
Ook hier vergelijken we steeds: Hier & Daar > Toen, Nu & Later
Vieringen en gedenkdagen
Een cultuur van vieren, bezinnen en vertellen hoort wezenlijk bij het christelijk pedagogisch klimaat op de basisschool en is dus ook een belangrijk onderdeel van de methode DaVinci. De viering is de ankerplaats van het leven. Vieringen en gedenkdagen zijn bouwstenen voor het menselijk leven en brengen er samenhang en structuur in.
Vier schoolbrede thema’s
De bedoeling van deze vieringen is met de kinderen er regelmatig bij stil te staan dat wij bestaan in relatie tot elkaar en tot God. Een viering is een moment om de belangrijke levenservaringen van kinderen te verdiepen. Vieringen vormen ook een schakel tussen de school en de samenleving. Ze onderstrepen dat er naast de intellectuele activiteiten op een school ook aandacht is voor de sociaal-emotionele doelstellingen. Er wordt ruimte gemaakt om samen op verhaal te komen én om ergens bij stil te staan. Binnen Samen op Aarde wordt het schooljaar opgedeeld in vier (schoolbrede) thema’s waardoor een pedagogische continuïteit van vieren ontstaat.
De vier schoolbrede thema’s zijn:
- Ik & de Ander
- Vrede & vrijheid
- Groei & ontwikkeling
- Gevoelens & vertrouwen
Kleur geven aan de eigen identiteit
Met behulp van de vier thema’s wordt voorkomen dat belangrijke zaken als levensvragen, pesten en waarden en normen alleen in geval van problemen op tafel komen. Door te vieren krijgen deze onderwerpen een diepgewortelde basis in het christelijk pedagogisch schoolklimaat. Vieringen zorgen dat een school beweegt vanuit een zijnsgerichte benadering in plaats van vanuit een consumptieve of rationele benadering. Een school laat zien zich bezig te houden met de kwaliteit van het leven zelf. Vieringen geven een gevoel van saamhorigheid en bevorderen gemeenschapszin en onderlinge solidariteit als tegenhanger van een individualistisch ingestelde cultuur. De taal van de ratio wordt verbonden met de taal van het hart. Vieringen stimuleren de ontwikkeling van een verhalencultuur. Ze geven levendig kleur aan de identiteit van de school.
Klik hier voor het overzicht van alle thema’s.